Lucrarea “Auto-reprezentarea – Factor esenţial al integrării” – RECENZIE

octombrie 20, 2011 la 2:05 pm | Publicat în CE POT FACE EU PENTRU COMUNITATE, Proiecte IHTIS | Lasă un comentariu

Autoreprezentarea – Factor esential al integrarii <= clik pentru a citi lucrarea integral.
Dialogul, purtat în luna septembrie, este acum transpus într-o carte. Cu modestele resurse avute, noi – membrii Asociaţiei IHTIS – nu ne imaginăm că prin aceasta vom schimba radical situaţiile discriminatorii existente. Nu ne-am propus aşa ceva… Însă, o carte a cărei co-autori sunt persoane cu şi fără dizabilităţi poate oferi cititorului oportunitatea de comparaţie şi de percepere a statutului nostru social NU prin prizma limitelor trupeşti ci, prin capacităţile personale de auto-reprezentare, liberă exprimare şi activism social.

În toate relatările noastre, prin mesajul transmis admitem faptul că normalitatea nu înseamnă perfecţiune. Nu suntem perfecţi şi nici nu vom putea fi vreodată. Nu ne dorim aprecieri nejustificate, dar nici etichete ce ne pot determina să ne îndoim de noi înşine. Nu cerem nimic altceva decât, răbdarea de a fi întâi ascultaţi şi abia apoi etichetaţi sincer după cum merităm. Ne dorim evaluatori înţelepţi şi exigenţi, de aceea am considerat oportun să apelăm pentru recenzia (analiza) lucrării abia ieşite de sub tipar, la specialişti în domeniu – membrii ai Cenaclului EDITOR din Dorohoi – ale căror opinii critice să situeze corect lucrarea în sfera socio-culturală.

DL CORNELIU DRESCANU:

În câteva minute voi încerca să creionez câteva gânduri legate de această carte: „Auto-reprezentarea – Factor esenţial al integrării”, având pe frontispiciul coperţii drept autor, Asociaţia IHTIS,
În mai puţin de o săptămână, Casa Municipală de Cultură Dorohoi lansează a doua carte. Dacă acum o săptămână, noi, participanţii Cenaclului EDITOR (un cenaclu literar care fiinţează şi activează aici în Dorohoi, cu pondere pentru zona Moldovei), vorbeam despre o carte de versuri a unei tinere autoare, atunci făcând o exegeză, analizând mai chirurical versul, abordarea literară şi tot ce ţine de mesajul poieziei autoarei, acum părăsim acea zonă şi schimbăm registrul.

La lansarea acestei cărţi intră mai multă „chirurgie de suflet” şi vă rog pentru o clipă să-mi permiteţi să vă fac o mărturisire: Alături de dna Valuţa Murariu – directoarea Casei de Cultură – şi de dl Nicu Anton, am primit la început cu reticenţă să particip la primele activităţi ale Asociaţiei IHTIS, priveam cu o anumită rezervă această manifestare, s-o numesc eu – inerentă unuia care vine din perimetrul lumii obişnuite… Dar, întrebându-l pe Pr. Şoptică Ciprian, am înţeles că IHTIS înseamnă „peşte” şi, vă rog să mă credeţi că-n atmosfera unei asemenea asociaţii te prinzi foarte uşor, te laşi vrăjit, te laşi captat… şi, năvoadele care sunt folosite în prinderea peştilor au funcţionat şi în cazul meu.
Aşa că, m-am lăsat prins în jocul acesta, ca şi dl Marius Petrescu de la DorohoiNews, la început din curiozitate, iar apoi din ce în ce mai interesat ce se întâmplă şi ce urmăreşte. Şi, fac o mărturisire acum Mihaelei Mihăescu, că sunt foarte curios să pătrund în laboratorul acestei organizaţii pentru a vedea tot ce înseamnă logica organizării unei asemenea asociaţii non-guvernamentale, dar mai ales traseul pe care-l va avea pe viitor. Nu dau mai multe amănunte, o mai las în suspans…

Vreau să vă mărturisesc că ea, cartea, are acurateţe şi stil, deşi nu este făcută de un profesionist. Am căutat cu pixul roşu să surprind erori de construcţie şi erori de ortografie şi – vă rog să mă credeţi – nu le-am găsit.
Lucrarea se bucură cu adevărat de profunzime, de logică… şi una dintre notările mele sună în felul următor: lucrarea reprezintă un manifest programatic şi o carte de vizită a asociaţiei. Poate apare întrebarea inerentă de ce acest titlu „Auto-reprezentarea – factor esenţial al integrării”? Consider că într-o lume în care comerţul, piaţa este din ce în ce mai dominantă, auto-reprezentarea înseamnă calea de a te face cunoscut, de a explora spaţiul exterior, de a comunica cu ceilalţi dar, mai ales, de a inter-relaţiona. A te face cunoscut reprezintă un element decisiv într-o economie de piaţă.

Iată câteva elemente care caracterizează cartea: într-o grafică excelentă, cu o tehnoredactare impecabilă, cu o acurateţe de stil care nu lasă loc de tăgadă ci, dimpotrivă, se impune, cu un mesaj care urmăreşte promovarea, cartea are caracterul unui mini-ghid, a  unui manual, pentru că veţi găsi în ea elemente de legislaţie, elemente de prezentare şi, mai ales, elemente care urmăresc ca ea, auto-reprezentarea, să fie un factor cheie al asociaţiei, făcând-o cunoscută pentru cei din grup dar, mai ales, făcând-o cunoscută celor care pot face parte din aceasta. De aceea, consider că o astfel de lucrare ar trebui să poposească în casa fiecărui potenţial membru care ar vrea să cunoască asociaţia şi să se înscrie în aceasta, pentru că una din dorinţe este de a se lărgi, de a se face cunoscută, de a transmite mesajul pe care şi-l propune.
Permiteţi-mi o remarcă pe care nu o pot ascunde: într-un timp extrem de scurt Asociaţia IHTIS a descoperit o primă dimensiune a tenacităţii şi dăruirii cu care lucrează Mihaela Mihăescu însoţită de mama dumneaei. Cum spuneam, într-un timp extrem de scurt, să organizezi activităţi de asemenea amploare, să stabileşti contacte cu partenerii dar, mai ales, să te mişti într-o asemenea manieră energică de a scoate şi o lucrare pe piaţă, pentru ca asociaţia să se facă tot mai cunoscută, consider că este cu adevărat o reuşită pentru care merită felicitată Mihaela şi toţi aceia din jurul său, care au încurajat-o printr-un cuvânt bun, prin tot ce ţine de sprijin sufletesc, pentru ca această carte să prindă viaţă.

Lucrarea nu este un colaj. Mihaela făcea o remarcă cum că, ea, cartea ar ascunde, ar îngloba mai multe mărturii. Însă cartea nu este un colaj la voia întâmplării. Lucrarea are un echilibru, are o  gradaţie în abordare şi, mai ales, lucrarea VORBEŞTE. Pentru asociaţiile cu un asemmenea profil, din momentul în care lucraea iese pe masă şi este prezentată unui auditoriu, ea trebuie să vorbească şi să-şi transmită mesajul. Iată că, un asemenea demers a prins contur graţie efortului Mihaelei Mihăescu. Desigur că vom întâlni în lucrare elemente care prezintă, tot mai mult asociaţia, dar şi Proiectul „Ce pot face eu pentru comunitate”. În asamblu, lucrarea este o „radiografie”, o carte de vizită, având în vedere că IHTIS îşi face şi un bilanţ al premiilor şi prezenţelor pe diferite scene. De la activitatea precedentă (pentru cei care au participat) se poate vedea şi uluitorul demers întreprins de asociaţie pentru a stabili mai multe contacte: CASA MUNICIPALĂ DE CULTURĂ DOROHOI, CLUBUL COPIILOR ŞI ELEVILOR DOROHOI, SEMINARUL LICEAL “SF. IOAN IACOB” DOROHOI, YUUB ROMÂNIA, TIPOGRAFIA SHIK & STEFAN, Partener Media: DOROHOINEWS.
Se poate remarca o deprindere şi o abilitate a asociaţiei de a stabili o relaţie, de a se face cunoscută printr-un Partener Media, şi o auto-reprezentare fără un Partener Media de talia DorohoiNews ar fi fost imposibilă – şi cu această ocazie consider că ar merita din plin felicitările şi aprecierile noastre,
Iată că, Dorohoiul şi Dumeniul (sediul asociaţiei) se îmbogăţesc cu o lucrare care, fără îndoială, constituie un eveniment şi este o răsplată a muncii şi efortului membrilor Asociaţiei IHTIS. Mai mult decât atât, mesajul lucrării ne cheamă tot mai mult la activităţile asociaţiei, pentru că, în rândurile ei vom găsi reale talente artistice. În întâlnirea trecută am cunoscut doi copii cu o evoluţie scenică deosebită (Alexandru Cozaciuc şi Roxana Poiană), ale căror poveşti şi gânduri se regăsesc şi în lucrare.
Spuneam că lucrarea nu este un colaj la voia întâmplării. Lucrarea mărturiseşte, lucrarea se adresează celor care sunt interesaţi şi care vor să cunoască demersul şi paşii pe care îi face IHTIS pe calea cunoaşterii, a afirmării, a inter-relaţionării, a dovedirii unor drepturi şi, mai ales, pe calea vieţuirii, pentru a face din asociaţie – o grupare în care FIECARE activează şi nu stă într-o stare latentă.

Felicitări co-autorilor lucrării, felicităm demersul, consider că este un pas interesant şi promiţător pentru viitoarele acumulări literare, felicitări persoanelor care au realizat fotografiile de o calitate ireproşabilă şi cred că această lucrare ar trebui să poposească în bibliotecile Judeţului Botoşani, în şcoli şi îndeosebi în mediile sociale cu trimitere la Primării, la Asistenţi Sociali, pentru că, urmează pasul următor: Auto-reprezentarea trebuie să aibă şi liantul relaţionării şi contactului în care lucrarea apare pe masa celui interesat.

Închei mulţumind asistenţei şi consider că un asemenea eveniment în cadrul Casei Municipale de Cultură Dorohoi, se datorează şi denumirii „IHTIS”, iar Casa de Cultură este cu adevărat un pescar de valori, de evenimente, ştiind la modul excelent să-şi manifeste auto-reprezentarea şi viaţa culturală în spaţiul dorohoian. Mulţumesc.

În măsura în care vom primi si alte opinii din partea co-autorilor, se vor adăuga pe parcurs.

Recunoştinţă deplină tuturor.
Mihaela Mihăescu